شهر‌های هوشمند با اینترنت ‌اشیا چگونه کار می‌کنند؟

folder_openتکنولوژی
commentبدون دیدگاه

امروزه زندگی در شهرهای هوشمند با اینترنت اشیا به تجربه‌ای فراگیر و بهینه تبدیل شده است. یکی از تأثیرات نوین این تکنولوژی  در نحوه اداره شهر و دسترسی به امکانات برای شهروندان می‌توانید ببینید. شهر بستر زندگی همگانی شهروندان است و به نحوی تمامی ابعاد زندگی ما در شهر اتفاق می‌افتد. در عین حال شهر مکان چالش‌ها و مشکلات بزرگ مدیریتی و انسانی نیز است. حال فناوری اینترنت‌اشیا راه‌حل‌های خلاقانه و نوینی را برای سر و سامان دادن به معضلات شهری ارائه کرده است.
در مقاله امروز می‌خواهیم به تأثیرات فناوری IoT در اداره شهر‌های هوشمند بپردازیم و نشان دهیم فناوری اینترنت اشیا چگونه و در چه بخش‌هایی می‌تواند راه گشای مشکلات شهری باشد و کیفیت زندگی شهروندان را بهبود ببخشد.

شهر‌های هوشمند چگونه کار می‌کنند؟

قبل از پرداختن به تأثیرات متنوع IoT بر شهر، ابتدا بهتر است بدانیم به چه شهر‌هایی هوشمند می‌گویند و این شهر‌ها چه خصوصیاتی دارند. شهر‌های هوشمندبا اینترنت اشیا، آن دسته از شهر‌هایی هستند که از فناوری‌های IoT، ICT، Al، و نرم‌افزار برای اداره و کنترل زیرساخت‌ها، امکانات، تسهیلات و خدمات شهری استفاده می‌کنند.
گرچه نمی‌توانیم یک تعریف مطلق برای شهر‌های هوشمند با اینترنت اشیا ارائه کنیم، اما بهره بردن از فناوری‌های به روز برای بهینه‌سازی مدیریت شهری یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شهر‌های هوشمند است. همانطور که پیشتر اشاره شد، تکنولوژی‌های بسیاری در هوشمندسازی شهر‌ها نقش دارند. اما در بهره‌گیری از فناوری اینترنت‌اشیا است که نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای در این موضوع دارد. فناوری اینترنت‌اشیا آنالیز و کنترل سیستم‌ها، وسایل و جریان‌های مختلف را بدون دخالت انسان و حضوری فیزیکی ممکن کرده است. به طور کلی می‌توانیم شاخص‌های مهم و تأثیرگذار شهر‌های هوشمند با اینترنت اشیا را در موارد زیر بیان کنیم.

شاخص‌های شهرهای هوشمند با اینترنت اشیا

• زیرساخت شهری هوشمند بر پایه IoT
• تکنولوژی و فرآیند‌های سازگار با محیط زیست
• کم کردن نیاز به دخالت انسانی برای اداره سیستم و وسایل
• سیستم حمل و نقل عمومی هوشمند
• فراهم کردن امکان ارتباط شهروندان با سیستم IoT
• بنا کردن ساختمان‌های هومشند توسط اینترنت‌اشیا و تکنولوژی‌های هم افزا
• برنامه‌ریزی شهری هوشمند با در نظر گرفتن امکانات تکنولوژی‌های متنوع

مهمترین مزایای شهر‌های هوشمند

سیستم روشنایی هوشمند با اینترنت‌اشیا

تأمین روشنایی شهر یکی از اساسی‌ترین چالش‌های اداره شهر‌های بزرگ است. همانطور که می‌دانید میزان روشنایی مورد نیاز شهر‌ها بسیار بالا است و انرژی بالایی نیز صرف روشن نگه داشتن خیابان، کوچه و بزرگراه می‌شود. یکی از خدمات IoT برای مدیریت بهینه شهر، هوشمند‌سازی روشنایی شهر است. سنسور‌های نصب شده و هوشمند روی دستگاه‌های تأمین روشنایی شهر، نه تنها می‌تواند کنترل آن‌ها را بسیار راحت کند بلکه در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کند. مدیریت هوشمند و اتوماتیک روشنایی شهر با سیستم‌های مبتنی بر IoT تأثیر شگرفی در کاهش هزینه‌ها و مصرف انرژی دارد.

کنترل ترافیک هوشمند با اینترنت‌اشیا

اگر در شهر‌های بسیار شلوغ و پر جمعیت زندگی کرده باشید، بدون شک می‌دانید ترافیک سنگین یکی از بزرگترین مشکلات و دردسر‌های شهروندان است. سنسور‌های هوشمند نصب شده روی چراغ‌های ترافیک و ‌ایست می‌تواند به مدیریت این مشکل کمک کند. این سنسور‌های هوشمند که توسط IoT مدیریت می‌شوند در هنگام ترافیک سنگین قادر خواهند بود تا بر اساس جریان ترافیک و میزان تراکم هر محور ثانیه‌های کمتر یا بیشتری را به توقف یا حرکت اختصاص دهند.
همچنین خرابی چراغ‌ها و علائم رانندگی نیز می‌تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود. با نصب کردن سنسور‌های هوشمند روی این دستگاه‌ها، خرابی‌ها خیلی زود رصد و پیگیری می‌شوند. همچنین از هزینه‌های انسانی و مالی اداره شهر نیز کاسته خواهد شد.

کنترل پسمانددر شهرهای هوشمند با اینترنت اشیا

دفن و مدیریت بهینه پسماند‌های شهری از بزرگترین چالش‌های زیستی است که هر شهر بزرگی با آن روبرو می‌شود. دفن هوشمند پسماند نه تنها آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند بلکه زندگی راحتتری را نیز برای شهروندان به وجود می‌آورد و آن‌ها را از خطرات و بیماری‌های ناشی از زباله دور نگه می‌دارد.
برای مثال یکی از روش‌های مدیریت در شهرهای هوشمندبا اینترنت اشیا، نصب سنسور‌های هوشمند IoT روی سطل‌های زباله است. این سنسورها به صورت خودکار اطلاع می‌دهد چه زمانی کاملاً پر شدند. اینگونه سطل‎‌ها به موقع خالی شوند تا بوی تعفن و بیماری باعث آلودگی محیط زندگی شهروندان نشود.

حمل و نقل عمومی و پارک در شهرهای هوشمند با اینترنت‌اشیا

جا به جایی و حمل و نقل در شهر‌های پر جمعیت دنیا یکی از سخت‌ترین و وقت گیرترین کارها برای شهروندان است. بدون شک بهبود و تسریع حمل و نقل عمومی می‌تواند از هزینه‌های مالی گزاف جلوگیری کند و کیفیت زندگی در شهر را بالا ببرد.
سنسور‌های نصب شده روی دوربین‌های کنترل ترافیک، برای تحلیل و بررسی روند ایجاد ترافیک‌های سنگین استفاده می‌شوند. همچنین از طریق همین سنسور‌ها، خرابی‌ها و نقاط کوری که باعث بالا رفتن حجم ترافیک و بسته شدن آن می‌شود را نیز نشان می‌دهد. از طریق بررسی این داده‌ها برنامه‌ریزی جدید منطبق بر امکانات هر مسیر طراحی می‌شود تا حجم ترافیک سنگین محور کاسته شود.
پیدا کردن جای پارک نیز یکی از مشکلات همیشگی شهروندان در سطح شهر است. سنسور‌های تعبیه شده روی دستگاه‌های IoT نقاط پارک خالی در منطقه مورد نظر را گزارش می‌کنند. اینگونه دیگر نیازی نیست شهروندان برای پیدا کردن جای پارک مناسب ساعت‌ها در شهر سرگردان باشند. همچنین از حجم ترافیک در مناطق پر تراکم شهر نیز کاسته می‌شود.

حفاظت محیط زیست شهرهای هوشمند با اینترنت اشیا

آلودگی‌های محیط زیستی و جلوگیری از آسیب بیشتر، یکی از مهمترین چالش‌های قرن بیست و یکم است . مهم نیست در چه شهری زندگی می‌کنید. تقریبا تمامی شهرهای دنیا بخصوص کلانشهرهای پر جمعیت با مشکلات محیطی زیستی درگیر هستند.
شهرهای هوشمند اینترنت اشیا به طرق مختلفی می‌توانند به بهبود وضعیت محیط زیست شهری کمک کند. یکی از خدمات فناوری IoT برای شهرهای پر جمعیت رصد و مانیتورینگ وضعیت آلودگی هوا و کیفیت هوا در مناطق متفاوت شهر است. همچنین سیستم‌های مبتنی بر اینترنت اشیا قادر هستند تا با گزارش میزان دی اکسید کربن و سایر آلاینده‌ها از حجم و میزان مصرف سوخت‌های فسیلی مضر در شهر بکاهند.
علاوه بر موارد ذکر شده، هدر رفتن و نشتی لوله‌های اصلی آب یکی دیگر از خطرات محیط زیستی است. نصب سنسورهای هوشمند IoT روی دریچه‌های آب میزان و زمان نشتی آب را گزارش می‌کند. توسط این گزارش و اقدام‌های به موقع می‌توانند جلوی خرابی و هدر رفت بیشتر را بگیرند.

چشم انداز شهرهای هوشمند اینترنت اشیا

تکنولوژی IoT علاوه بر ایجاد تغییرات بنیادین در زندگی و شیوه تعامل با وسایل و کالاهای هوشمند، تجربه زندگی در شهرها را نیز دگرگون کرده است. استفاده از پتانسیل تکنولوژی IoT برای اداره بهتر و هوشمند شهرهای مختلف می‌تواند باعث کاهش چشمگیر مخاطرات و آسیب‌های زندگی در شهرهای بزرگ شود. همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه‌های مالی نیز از مزیت‌های بسیار مهم دیگر شهر‌های هوشمند با اینترنت اشیا است. شهرهایی مانند کپنهاگ، نیویورک، لندن و بسیاری در دیگر هم اکنون از IoT برای مدیریت منابع و مشکلات شهری استفاده می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود هر روزه بر تعداد شهرهای هوشمند جهان که از فناوری اینترنت اشیا استفاده می‌کنند افزوده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست