آینده فناوری چگونه خواهد بود؟ معرفی 10 تکنولوژی برتر سال 2024 از زبان موسسه گارتنر

آینده فناوری

هوش مصنوعی مولد و دیگر انواع فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) ، امکانات و فرصت‌های جدیدی را ایجاد کرده‌اند که منجر به امید به آینده فناوری و ایجاد نوآوری‌های مختلف می‌شود. با این حال، برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی در کسب و کار خود، مهم است در حالی که از خطرات احتمالی آگاه هستید، آن را در انواع کارها استفاده کنید. “در چند سال گذشته و در سال 2023، تعداد سازمان‌هایی که کار با هوش مصنوعی را شروع کرده‌اند ، به طرز باورنکردنی افزایش یافته است. با وجود آینده فناوری روشن، انتظار نمی‌رود که این سرعت کاهش یابد.

گارتنر(Gartner) 10 روند برتر فناوری استراتژیک خود را که سازمان‌ها باید در سال 2024 بررسی کنند، منتشر کرده است. جای تعجب نیست که انواع مختلف فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در سه رده اول قرار دارند.

1.دسترسی عموم به هوش مصنوعی

این روند در ابتدای لیست گارتنر قرار گرفته و به نوعی در لیست امسال پیشرو است. با این کار، منظور گارتنر این است که استفاده از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) در میان مردم افزایش خواهد یافت و افراد بیشتری می‌توانند از آن استفاده کنند. این کار به لطف مدل‌های از قبل آموزش دیده، نرم افزار منبع باز Open source و محاسبات ابری cloud computing امکان‌پذیر شده است. گارتنر پیش بینی می کند که تا سال 2026، بیش از 80 درصد از شرکت‌ها و سازمان‌ها از APIها و مدل‌های هوش مصنوعی مولد در محیط‌های تولید استفاده خواهند کرد.  این یک جهش بزرگ از میزان 5 درصدی سال گذشته است و بدان معنا است که پیشرفت آینده فناوری در استفاده افراد بیشتری از این فناوری است.

آینده فناوری

2.مدیریت اعتماد، خطر و امنیت هوش مصنوعی (AI TRiSM)

با افزایش دسترسی افراد، شرکت‌ها و سازمان‌ها به هوش مصنوعی، نیاز به فناوری به سیستم مدیریت امنیت و اعتماد به هوش مصنوعی خواهیم داشت. گارتنر به این نوع مدیریت TRISM می‌گوید. بدون چنین حفاظتی، این احتمال وجود دارد که سیستم‌های هوش مصنوعی نتایج نا‌مطلوب بیشتری را ایجاد کنند و مزایای مثبتی که قبلا برای ما داشتند را حذف کنند. سازمان‌ها باید برای مدیریت این خطرات و چالش‌ها، آماده باشند و از سیستم (TRiSM) استفاده کنند. با اهمیت آگاهی از آینده فناوری در جهان امروزی، گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2026، شرکت‌هایی که روش AI TRiSM را اجرا و عملی می‌کنند، دقت تصمیم‌گیری را با حذف تا 80 درصد از اطلاعات نادرست، به طور قابل توجهی افزایش خواهند داد.

آینده فناوری

3.توسعه AI-Augmented (هوش مصنوعی افزوده یا تقویت شده)

این فناوری شامل استفاده از یادگیری ماشین Machine learning، هوش مصنوعی مولد و سایر فناوری‌های هوش مصنوعی، در طراحی برنامه‌های نرم افزاری، برنامه نویسی و تست کردن آن برای کمک به مهندسان نرم افزار است. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری توسعه‌دهندگان را افزایش دهد و آن‌ها را آزاد می‌کند تا زمان بیشتری را برای ایجاد برنامه‌های مهم برای کسب‌و‌کار صرف کنند. این کار باعث می‌شود تا توسعه دهندگان بتوانند بر روی آزمایش‌های جامع‌تر و شناسایی مشکلات احتمالی قبل از انتشار نرم‌افزار یا طراحی و ترکیب برنامه‌ها تمرکز کنند.

4.برنامه های کاربردی هوشمند

آینده فناوری ما را به سمت استفاده از برنامه‌های هوشمند هدایت کرده است. برنامه‌های هوشمند، این قابلیت را دارند که هر آنچه افراد انجام می‌دهند را یادبگیرند، سپس خودشان همان کارها را انجام دهند. گارتنر می‌گوید: “واضح است که نیاز و تقاضای زیادی برای برنامه‌های هوشمند وجود دارد، این برنامه‌های هوشمند می‌توانند در موقعیت‌های مختلف برای آسان‌تر کردن کار یا انجام کارها به طور خودکار و اتوماسیون شده استفاده شوند.”

هوش واقع در این برنامه‌ها از فناوری‌های متفاوت مبتنی بر هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین الهام گرفته است که به آن‌ها کمک می‌کند تا با گذشت زمان یاد بگیرند و بهتر شوند. برنامه‌های هوشمند در طیف گسترده‌ای از زمینه‌های خودکار‌سازی، تصمیم گیری، توصیه‌گیری و ارائه علایق و ترجیحات هنگام خرید کاربرد دارند.

5.توانمندسازی و بهینه سازی قابلیت‌های نیروی کار (ACWF)

Augmented-connected workforce شامل برنامه‌های هوشمند و ابزارهای تحلیلی و آنالیزی است که با هم کار می‌کنند تا یک دیدگاه کامل‌تر از وضعیت یا وظایف را در یک محل کار ارائه دهند. تاکتیکی برای مقابله با کمبود استعداد و بهره‌وری بیشتر از کارکنان فعلی این است که سازمان‌ها برای به حداکثر رساندن ارزش کارمندان خود، استراتژی ACWF را اجرا کنند. این ابزارها کارکنان را راهنمایی و آن‌ها را در زمینه تقویت مهارت‌ها، سلامتی و تجربه کمک می‌کنند. ACWF از برنامه‌های هوشمند و تجزیه‌وتحلیل نیروی کار برای فراهم کردن زمینه بهبود رفاه، توسعه مهارت و تجربه کلی نیروی کار استفاده می‌کند.

آینده فناوری

6.مدیریت مداوم در تهدیدات (CTEM)

CTEM یک تغییر سیستماتیک و روشی جدید در نحوه نگرش به امنیت سایبری است. این فناوری درباره استفاده از ابزاری است که میزان آسیب‌پذیری یک سیستم را در برابر تهدیدات سایبری به طور خودکار تست و چک می‌کنند. این رویکرد با استفاده از ابزارهایی که حملات سایبری را شبیه سازی می‌کنند شروع می‌شود. سپس به تدریج یک فرآیند را برای بررسی مداوم اینکه آیا دفاع و اقدام‌های محافظتی ما از دیدگاه هکر به اندازه کافی قوی هستند، توسعه می‌دهد. گارتنر برای روشن سازی آینده فناوریContinuous threat exposure management (CTEM) پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2026، سازمان‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های امنیتی خود را بر اساس CTEM اولویت‌بندی می‌کنند، در مقایسه با سازمان‌هایی که این کار را نمی‌کنند، 20 درصد کمتر در معرض حملات قرار خواهند گرفت.

 7.مشتریان ماشینی

بر اساس گارتنر، مشتریان ماشینی بازیگران اقتصادی غیر انسانی هستند که به طور خودکار و مستقلانه مزاکره می‌کنند، در نتیجه کالاها یا خدماتی را در ازای آن به دست می‌آورند.

تا سال 2028، 15 میلیارد از چنین محصولی تولید خواهد شد تا به عنوان یک مشتری رفتار کند، این تکنولوژی فقط جهت استفاده در تبلیغات نیست، بلکه این یک شانس بزرگ برای کسب‌و‌کار‌ها است و رهبران ارشد آن است تا با هم کار کنند و بفهمند چگونه از آن بهره مند شوند. اگر همه آن‌ها به عنوان یک تیم با هم کار نکنند، هر پیشرفت و اقدامی که انجام شود، ناقص، بی اثر و بی نتیجه خواهد بود. این می‌تواند شامل ایجاد محصولات و خدمات جدید، توسعه زیرساخت‌های جدید و آموزش کارکنان باشد. مشتریان ماشینی مطمئناً در این دهه تریلیون‌ها دلار درآمد ایجاد خواهند کرد. این مشتریان بر ویترین فروشگاه‌های آجر و ملات، زنجیره‌های تأمین تأثیر خواهند گذاشت.

آینده فناوری

8.تکنولوژی پایدار Sustainable Technology

به گفته گارتنر، فناوری پایدار مجموعه‌ای از ابزار‌ها و پیشنهادات دیجیتالی است که برای کمک به مسائل زیست محیطی، اجتماعی و مدیریتی طراحی شده است. این روند در آینده محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا مردم درباره تاثیرات منفی که فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، رمزنگاری، اینترنت اشیاء و استفاده از محاسبات ابری می‌تواند بر محیط زیست می‌گذارند نگران هستند.

گارتنر انتظار دارد که تا سال 2027 ، 25 درصد از رهبران ارشد فناوری (Cio) بر اساس میزان استفاده از فناوری پایدار Sustainable Technology به محیط زیست پول دریافت کنند. این امر به دلیل دو عامل اصلی ایجاد شده است. فرصت برای بهبود موقعتی رقابتی و مقررات نوظهور.

آینده فناوری

9.مهندسی پلتفرم Platform Engineering

بر اساس گارتنر، مهندسی پلتفرم به معنی ایجاد و نگهداری پلتفرم‌های توسعه داخلی است که توسط آن تیم‌های متخصص می‌توانند محیط‌ و منابعی را که نیاز دارند ایجاد کنند. این پلتفرم‌ها شامل ابزارها، منابع و زیرساخت‌هایی هستند که توسعه‌دهندگان برای ایجاد و راه‌اندازی برنامه‌های خود نیاز دارند.

هر پلتفرم یک لایه دارد که توسط یک تیم متخصص سخت‌کوش ساخته شده است تا با اتصال به ابزارها و فرآیندهای مختلف به کاربران کمک کند. هدف مهندسی پلتفرم این است که انتقال اطلاعات را بین دستگاه‌ها سریع‌تر، بهره‌وری را کارآمدتر کند و تجربه کاربر را بهبود بخشد.

10.پلتفرم‌های ابری صنعتی Industry Cloud Platforms

پلتفرم‌های ابری صنعتی  مانند مجموعه ابزار سفارشی‌سازی شده هستند که برای صنایع خاص طراحی شده‌اند. آن‌ها ابزار و سرویس‌های مختلفی (مانند ابزار‌های نرم افزار، پلتفرمی و زیرساخت‌ها) را برای ارائه یک مجموعه کامل با ویژگی‌های مختلف گرد هم می‌آورند. این پلتفرم‌ها شامل داده‌های آماده، گسترده و ساختمان بندی شده درباره کسب‌و‌کار، کتابخانه‌هایی که یک کسب‌و ‌کار نیاز دارد است. این فناوری طراحی شده است تا نیازهای منحصر به فرد یک شرکت یا صنعت خاص را برآورده کند تا پروژه‌های تجاری خود را سریع‌تر و کارآمدتر اجرا کنند.

کارشناسان آینده فناوری پلتفرم‌های ابری صنعتی را چنین پیش‌بینی می‌کنند که آن در سال‌های آینده به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. طبق این پیش‌بینی، تا سال 2027، بیش از 70 درصد از شرکت‌ها از ICP برای تسریع پروژه‌های تجاری خود استفاده خواهند کرد. این موضوع پیشرفت قابل توجهی نسبت به سال جاری است که کمتر از 15 درصد از شرکت‌ها از ICP استفاده می‌کردند.

نتیجه‌گیری

10 تکنولوژی برتر گارتنر در سال 2024 نشان می‌دهد که چگونه آینده فناوری جهان ما را شکل خواهد داد. از دسترسی بیشتر به هوش مصنوعی تا اتصال نیروی کار با واقعیت افزوده، این روندها تغییرات مهم را در دنیای دیجیتال برجسته می کنند. کسب‌و‌کارها می توانند از این بینش‌ها را به عنوان راهنما برای به روز ماندن و رقابت استفاده کنند و بر عدالت‌، حفظ محیط زیست و استفاده هوشمندانه از هوش مصنوعی متمرکز شوند. با توجه و به کار‌گیری این این روندها‌، شرکت ها می توانند برای پیشرفت‌های هیجان انگیز در دنیای دیجیتال آماده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست