سیستم آبیاری هوشمند چیست؟ به‌کارگیری اینترنت اشیا در کشاورزی

سیستم آبیاری هوشمند

صنعت کشاورزی بخش مهمی است که به عنوان پایه اقتصاد در سراسر جهان کاربرد دارد. با افزایش جمعیت جهان، تقاضای غذا به سرعت در حال افزایش است که نیاز فوری کشاورزان را جهت پیشرفت در اتوماسیون کشاورزی ایجاد می‌کند. پاسخگویی به چنین تقاضایی از سوی مصرف‌کنندگان چالش بزرگی را برای این صنعت ایجاد کرده است و باعث توسعه تکنیک‌ها و شیوه‌های جدید برای افزایش بهره‌وری می‌شود. کشاورزی، نقش کلیدی در توسعه اجتماعی، پیشرفت و نوآوری دارد. بنابراین، سرمایه گذاری جهت ارتقاء و پیشرفت در این صنعت با ایجاد یک سیستم آبیاری هوشمند برای دستیابی به نتایج بهتر و موفقیت کلی بسیار ضروری است.

در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها حفاظت از منابع طبیعی را به دلیل کاهش روز افزون میزان آن در اولویت اول خود قرار داده‌اند. در میان این منابع، آب به عنوان یک عنصر برجسته در نظر گرفته می‌شود که نیاز به حفظ و حفاظت دارد.

تاثیر عوامل خارجی بر سیستم آبیاری هوشمند

عوامل خارجی تغییرات زیادی را به ویژه در حوزه فعالیت‌های کشاورزی ایجاد می‌کند. به عنوان مثال، نوسانات قیمت سوخت می‌تواند هزینه‌های مربوط به آبیاری محصولات را افزایش دهد. اگر قیمت سوخت افزایش یابد، هزینه‌های پمپاژ آب نیز افزایش خواهد یافت. با تمرکز بر مدیریت صحیح آب، سازمان‌ها فرصت اجرای استراتژی‌های مختلفی را برای کاهش خطرات و به حداقل رساندن اثرات منفی را دارند.

مزایای سیستم آبیاری هوشمند

یکی از بزرگترین مزایای سیستم آبیاری هوشمند توانایی آن در صرفه جویی آب است. روش‌های ناکارآمد آبیاری سنتی می تواند  تا 50٪ از آب مورد استفاده را هدر دهد؛ این مشکلات در اثر تبخیر نادرست آب و آبیاری بیش از حد بوجود می‌آید. سیستم‌های آبیاری هوشمند با به‌کارگیری از فناوری اینترنت اشیا IoT که شامل سنسورهایی برای جمع آوری داده‌های زمان واقعی یا گذشته است، آن‌ها را قادر می‌سازد تا یک برنامه‌ریزی دقیق برای آبیاری و افزایش بهره‌وری تنظیم کنند و در نتیجه هدر رفتن آب را به حداقل برسانند. با به‌کارگیری روش‌های مختلف کشاورزی هوشمند، کشاورزان می‌توانند در حالی که از منابع کمتری مانند کود، آب و دانه استفاده می‌کنند، محصولات بیشتری تولید کنند.

تاثیر اینترنت اشیا در سیستم آبیاری هوشمند

اینترنت اشیا را می‌توان پدیده گسترش اینترنت دانست که تمام دستگاه‌هایی را که قادر به برقراری ارتباط با تجهیزات الکترونیکی هستند را به یکدیگر متصل می‌کند. این تکنولوژی فرآیندهای وابسته به کشاورزی را ساده‌تر می‌کند و موجب‌خودکارسازی وظایف، برای افزایش بهره‌وری و کارایی می‌شود. سنسورها به کشاورزان در درک وضعیت محصولاتشان، به حداقل رساندن تاثیرات زیست محیطی و حفظ منابع کمک زیادی می‌کنند.

سیستم آبیاری هوشمندانواع سیستم آبیاری هوشمند

یکی از بزرگترین مزایای استفاده از سیستم آبیاری هوشمند، توانایی دستیابی به آبیاری دقیق است که به بهبود کارایی فرایند تحویل آب کمک می‌کند. به طور کلی، چهار روش اصلی برای تحویل آب برای آبیاری وجود دارد:

سطحی: آبیاری سطحی برای قرن‌ها به عنوان سنتی‌ترین روش توزیع آب به محصولات استفاده شده است. این روش شامل ایجاد حفره‌های آبیاری متعدد جهت هدایت آب به گیاهان به کمک نیروی جاذبه زمین است.

پاشش آب: آبیاری از طریق آب پاش‌ها، با پاشش آب به هوا، بارندگی طبیعی را شبیه سازی می‌کند. این آب پاش‌ها می توانند متحرک یا در جای خود ثابت باشند.

سیستم آبیاری هوشمندآبیاری قطره‌ای: روشی است که آب و رطوبت را مستقیما به ریشه گیاه منتقل می‌کند. این روش جهت کاهش مقدار آب از دست رفته و تبدیل آن به تبخیر بسیار کارآمد است.

آبیاری زیرزمینی: شامل دفن سیستم‌های آبیاری مبتنی بر IoT و قرار دادن آن‌ها کنار ریشه گیاهان و انتقال آب در زیر زمین است. این روش همچنین به کاهش از دست رفتن آب کمک می‌کند و می‌تواند به طور ویژه در حفظ آب موثر باشد.

به طور کلی، هر روش آبیاری مزایای خاص خود را دارد و می‌تواند بر اساس نیازهای خاص محصولات در حال کشت استفاده شود.

فاکتورهای مهم سیستم آبیاری هوشمند

دو فاکتور مهم در آبیاری هوشمند وجود دارد که باید رعایت شود:

  • نحوه کنترل آبیاری
  • نحوه انتقال آب

دو نوع کنترل نیز برای سیستم‌های آبیاری هوشمند وجود دارد:

  • آبیاری بر اساس آب و هوا
  • آبیاری بر اساس خاک

این دو نوع در نحوه حس و ارائه اطلاعات متفاوت هستند و هر کدام رویکرد فنی منحصر به فرد خود را دارند.

آبیاری بر اساس آب و هوا

سیستم‌های آبیاری هوشمند مبتنی بر آب و هوا از اطلاعات آب‌وهوایی گرفته شده از منابع قابل اعتماد، سنسورها یا داده‌های قبلی جهت گرفتن تصمیم‌‌های صحیح در برنامه‌های آبیاری استفاده می‌کنند. این سیستم ها عواملی مانند دما، رطوبت، نور خورشید و باد را در نظر می گیرند تا میزان آب مورد نیاز گیاهان را تعیین کنند. با استفاده از این اطلاعات، این سیستم‌ها می توانند بر اساس شرایط خاص محیط محلی تنها با آبیاری در صورت نیاز، به حفظ آب کمک کنند. این سیستم‌ها به عنوان سیستم‌های تبخیر و تعریق نیز نامیده می‌شوند، زیرا کاهش مقدار آب از طریق تبخیر و تعریق گیاهان را در نظر می‌گیرند.

آبیاری بر اساس خاک

سیستم های آبیاری هوشمند مبتنی بر خاک از اطلاعات و داده سنسورهای کارگذاری شده در زمین کشاورزی برای تصمیم گیری هوشمندانه در مورد زمان آبیاری، بر اساس سطح رطوبت محلی خاک استفاده می‌کنند. با وجود قابلیت شخصی سازی، کاربران برای تعیین معیارها، سناریوهای منحصر به فرد و زمان شروع و توقف آبیاری، این سیستم ها به حفظ آب کمک می‌کنند. این کار نه تنها باعث صرفه جویی در آب می‌شود بلکه بهینه بودن سطح رطوبت خاک را برای محصول خاصی که در حال رشد است تضمین می‌کند. با نصب سیستم آبیاری مبتنی بر اینترنت اشیا IoT در زمین کشاورزی و اندازه‌گیری رطوبت مورد نیاز خاک برای پرورش یک محصول، به حفظ آب بسیار کمک می‌شود. سنسورهای رطوبت خاک در زیر زمین و کنار ریشه گیاهان مانند درختان‌، بوته‌ها و چمن‌ها قرار می‌گیرند تا سطح رطوبت خاک را به طور دقیق تعیین کنند و این اطلاعات را برای نظارت به کنترلرها ارسال کنند.

سیستم آبیاری هوشمند

استفاده از  Wireless sensor network (WSN) روشی مهم برای اتصال سنسورهای مختلف جهت نظارت شرایط محیطی است. این شامل تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده توسط سنسورها و استفاده از آن برای فعال کردن دستگاه های کنترل از طریق یک حلقه بازخورد feedback loop ( فرایندی که نتایج تولید شده توسط یک سیستم به عنوان ورودی بازگردانده می شود.) است. از این نوع شبکه در زمینه ارزیابی سیستم آبیاری بر اساس خاک و آب‌وهوا استفاده می‌شود.

انواع سیستم آبیاری هوشمند مبتنی بر خاک

دو نوع سیستم های مبتنی بر سنسور رطوبت خاک وجود دارد:

آبیاری چرخه‌ای به تعویق انداخته شده: آبیاری چرخه‌ای به تعویق انداخته شده شبیه به یک کنترلر مبتنی بر زمان عمل می‌کند. با این حال، اگر سطح رطوبت خاک کافی باشد، این سیستم به طور خودکار آبیاری برنامه ریزی شده بعدی را متوقف می‌کند.

آبیاری در صورت نیاز: این سیستم در عوض، نیازی به برنامه‌ریزی پیش از آبیاری ندارد. کاربر آستانه رطوبت را تعیین می کند و آبیاری زمانی آغاز می شود که رطوبت خاک به زیر این سطح تعیین شده کاهش یابد.

فناوری‌های اصلی مورد استفاده در اینترنت اشیا برای آبیاری

فناوری‌های اصلی مورد استفاده در اینترنت اشیا برای آبیاری را می توان به دو دسته تقسیم کرد:

دستگاه‌های کم مصرف و کوتاه مدت: دستگاه‌های کم مصرف به عنوان گره عمل می‌کنند و مقادیر کمی از داده‌ را در مسافت‌های کوتاه با حداقل مصرف انرژی منتقل می‌کنند.

دستگاه‌های پر مصرف و بلند مدت: دستگاه‌های با قدرت بالا قادر به انتقال مقادیر زیادی از داده در مسافت‌های طولانی هستند اما انرژی بیشتری مصرف می‌کنند.

راه‌های ارتباطی سیستم آبیاری هوشمند IoT

استانداردهای بیسیم نقش مهمی در امکان ارتباط بین دستگاه‌های IoT دارند. این استانداردها را می‌توان بر اساس فاصله‌ای که دستگاه‌ها در آن ارتباط برقرار می‌کنند طبقه‌بندی کرد. برخی از استانداردها برای ارتباطات کوتاه مدت طراحی شده‌اند ، در حالی که برخی دیگر از ارتباطات بلند مدت پشتیبانی می‌کنند. انتخاب استاندارد بیسیم مناسب برای اطمینان از ارتباطات کارآمد و قابل اعتماد در سیستم‌های آبیاری IoT ضروری است.

یکی از محبوب‌ترین و موثرترین فناوری‌های ارتباطی به دلیل دسترسی گسترده آن Wi-Fi است. بسیاری از دستگاه‌های ارزان قیمت اینترنت اشیا با وجود محدودیت‌های آن از نظر پوشش، از Wi-Fi پشتیبانی می کنند. سیستم جهانی ارتباطات تلفن همراه (GSM) یکی دیگر از فناوری های بی‌سیم است که به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و ارتباطات طولانی مدت را از طریق ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه ارائه می‌دهد.

انواع سیستم‌‌های ذخیره‌سازی مورد استفاده در کشاورزی

سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری در هر زمان و از هر مکان با اتصال به اینترنت به راحتی دسترسی به داده‌ها را برای شما فراهم می‌کنند. داده‌ها در سرورهای خارجی توسط یک ارائه‌دهنده شخص ثالث ذخیره می‌شوند‌، که موجب کاهش هزینه‌ها و ارتقا می‌شود؛ زیرا کسب‌و‌کارها فقط برای فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز خود هزینه پرداخت می‌کنند. علاوه بر این‌، سیستم‌های ذخیره سازی ابری سطح بالایی از‌ تدابیر امنیتی و پشتیبانی برای جلوگیری از خرابی یا از دست رفتن داده‌ها ارائه می‌دهند.

از سوی دیگر‌، سیستم‌های سنتی پایگاه داده با ذخیره داده‌ در زیرساخت‌های خود سازمان معمولا برای داده‌های ساختاری استفاده می‌شوند و اغلب امن‌تر از ذخیره سازی ابری هستند؛ زیرا سازمان کنترل بیشتری بر دسترسی و اقدامات امنیتی دارد. با این حال‌، نگهداری سیستم‌های پایگاه داده می‌تواند گران‌تر باشد و ممکن است انعطاف پذیری گزینه‌های ذخیره سازی ابری را نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست