دما، رطوبت و آلودگی در دیتاسنتر Data Center | کنترل شرایط محیطی در مرکز داده

folder_openIT, اینترنت اشیاء
commentبدون دیدگاه
آلودگی در دیتاسنتر

نظارت بر کیفیت هوا، رطوبت و آلودگی در دیتاسنتر Data Center برای حفظ سلامتی رک، سرور، تجهیزات شبکه و دستگاه‌های موجود در مرکز داده بسیار حیاتی است. بنابراین علاوه بر داشتن سیستم سرمایشی و تهویه‌ مناسب، باید به دما و رطوبت نسبی هوای ورودی، آلودگی‌های قابل رسوب ناشی از ذرات و غبار هوا و آلاینده‌های گازی موجود در هوا توجه کرد و به دنبال راهکاری برای مدیریت آن‌ها بود.

حتی تمیز‌ترین دیتاسنتر‌ها Data Center هم دارای گرد و خاک، گرده و آلودگی‌های گازی هستند. این آلاینده‌های غیر قابل مشاهده با چشم، بر سطح بردهای الکترونیکی، ابزارهای مخابراتی و فیلتر دستگاه‌ها جمع می‌شوند و منجر به ایجاد خرابی‌ها، از سرویس خارج شدن دیتاسنتر، بیماری‌ها و آلرژی‌های گوناگون افراد و پرسنل درون آن می‌شود. کار مدیران و مسئولان آن بخش (Admin)، انجام اقداماتی برای تمیزکاری، استفاده از ابزارهای نظارت و پایش مختلف، به کارگیری تجهیزات و فناوری‌های مناسب و برنامه‌‌ریزی منظم است.

آلودگی در دیتاسنتر

چگونه دما، رطوبت و آلودگی در دیتاسنتر را کنترل کنیم؟

برای کاهش دمای درون کامپیوترها و تجهیزات درون دیتاسنتر Data Center، هوای سرد باید در این اتاق جریان داشته باشد تا گرمای تولید شده توسط تجهیزات و دستگاه‌های درون آن، موجب Overheat شدن و درنتیجه خراب شدن آن‌ها نشود.

یکی از مشکلات بوجود آمده این هست که هوای ورودی با خود ذرات ریز و آلاینده‌های گازی را به مرکز داده وارد می‌کند. برای مقابله با این ذرات مضر که می‌توانند به دستگاه‌ها و قطعات ضرر برسانند و آن‌ها را خراب کنند، مرکز داده حتما باید یک سیستم تصفیه هوای مناسب و تمیزکاری منظم داشته باشد.

ذرات، همچنین بر روی هیت سینک‌ Heat Sink درون دستگاه که کارشان خنک کردن و گرفتن گرما از قطعات است، جمع می‌شوند و باعث می‌شوند کارایی و تاثیر آن‌ها جهت خنک کردن دستگاه کاهش یابد. این کاهش، دمای قطعات را بالابرده و باعث افزایش سرعت فن‌ها می‌شود.

آلودگی در دیتاسنتر

ذرات غبار چیست و از کجا می‌آیند؟

ذرات در هوا معلق هستند و می‌توانند جامد یا مایع باشند. این ذرات معلق از مکان‌های مختلفی نشات می‌گیرند و بلند می‌شوند. برای مثال ذرات گرد و خاک معمولا از ساخت و ساز، دود آتش، ماشین‌ها و کارخانه‌ها یا حتی عطسه انسان، به هوا وارد می‌‍شود. بنابراین شناسایی مقدار این ذرات و جلوگیری از بیش از حد جمع شدن آن‌ها بر روی قطعات الکترونیکی دیتاسنتر شما از ضروری‌ترین اقدامات ممکن است. برای شناسایی این ذرات و میزان آن‌ها، می‌توانید از سنسور گرد و غبار SNL_P استفاده کنید.

واحد اندازه ذرات میکرو‌متر است. این ذرات از 0.001 شروع شده و تا بیشتر از 100 میکرومتر متغیر هستند. می‌توانند هزاران برابر کوچکتر از قطر یک تار موی انسان یا به بزرگی یک قطره آب باشند.

آلودگی‌های گازی مرکز داده

ذرات معلق در هوا تنها بخشی از نگرانی هستند. تعداد زیادی از دیتاسنترها در معرض آلاینده‌های گازی ناشی از خودروها یا کارخانه‌های نزدیک به آن هستند. این آلاینده‌ها به تدریج باعث خرابی دستگاه‌ها می‌شود.از آنجا که هیدروکلریک اسید HCL و سولفوریک اسید H2SO4 در محیط‌های مرطوب تشکیل می‌شوند، این اسیدها قطعات کامپیوتر و بردهای آن را در کمتر از 3 ماه خراب می‌کنند.

نحوه شناسایی آلودگی در دیتاسنتر

این گازها را به سختی می‌توان تشخیص داد و به راحتی نمی‌توان جلوی آن‌ها را گرفت. روش‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند چنین مشکلی وجود دارد. برای این کار، ما تکه‌های کوچک نقره و مس را در مرکز داده Data Center به مدت یک ماه قرار می‌دهیم. پس از مشاهده، اگر بیش از حد خورده شده بودند، نشان‌دهنده رطوبت زیاد درون مرکز داده است که باید کاهش یابد یا با سیستم‌های تهویه هوا (دما و رطوبت کنترل شده)،  از ایجاد خرابی‌های بیشتر جلوگیری شود.

سنسورهایی که به این منظور استفاده می‌شود، سنسورهای دما و رطوبت SNL_W و دیتالاگر SL300 است.

منشاء اصلی ذرات و آلودگی‌ در دیتاسنتر

منشاء اصلی ذرات و آلودگی در دیتاسنتر ، گرد‌ و خاکی موجود بر روی لباس یا کفش افرادی است که وارد آن می‌شوند. باز کردن بسته‌بندی جعبه تجهیزات و دستگاه‌ها در فضای داخلی دیتاسنتر نیز باعث می‌شود این ذرات در هوا پخش شوند یا وجود یک کولر آبی قدیمی در این محیط‌ می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

راهکار و روش‌های تمیزکاری و تصفیه آلودگی در دیتاسنتر Data Center

برای تمیز نگه داشتن و کاهش تعداد این ذرات و آلودگی‌ها، روش‌ها و پیشنهاداتی وجود دارد. به جای جارو کردن یا براق کردن زمین، توصیه می‌شود تا فقط از طی نم‌دار استفاده شود. جلوی درب‌های ورودی باید پادری وجود داشته باشد و به طور مداوم تعویض شود تا افراد کفش خود را قبل از وارد شدن به مرکز داده تمیز کنند.

آلودگی در دیتاسنتر

معیارهای استاندارد رطوبت در مرکز داده 

کنترل رطوبت در مرکز داده بسیار مهم است. در گذشته، دستگاه‌های درون مرکز داده Data Center در رطوبت بین 45 تا 55 درصد کار می‌کردند که باعث تخلیه الکترواستاتیکی و خرابی می‌شد. همچنین برای پرسنل، آلرژی و بیماری های متعددی ایجاد می کند و سلامتی و آسایش کارمندان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

اگرچه، تحقیقات نشاده داده‌اند که این اندازه جهت جلوگیری از تخلیه الکترواستاتیکی که مانع از عبور جریان الکتریسیته می گردد. باید به 8 درصد کاهش باید. این تحقیقات همچنین نشان دادند در مکان‌هایی که میزان آلاینده‌ها بالا است، مقدار رطوبت بالای 50 درصد می‌تواند باعث تبدیل گازهای موجود به اسید های مخرب شود.

آلودگی در دیتاسنتر

نحوه مدیریت هوای ورودی و آلودگی در دیتاسنتر

در فصل تابستان، زمانی که هوای گرم بیرون مرکز داده گرم است، برای برقراری جریان و ورود این هوا به مرکز داده، باید از قبل خنک شود. این عمل باعث می‌‍شود تا استفاده از سیستم‌های خنک کننده موجود در مرکز داده Data Center را به حداقل برساند و رطوبت اضافی را به حداقل برساند. از آنجایی که در فصل زمستان هوای سرد به طور طبیعی مرکز داده را خنک می‌کند، هوای درون مرکز داده خیلی کم نیاز به گرم شدن دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست