آیا فناوری هوش مصنوعی در حال نقض قوانین کپی رایت است؟

قوانین کپی رایت

سازنده چت جی پی تیChatGPT ، شرکت OpenAI راه‌های نوینی در راستای استفاده از  فناوری هوش مصنوعی معرفی کرده است. اگرچه این شرکت درحال مواجهه با چالش‌ها و برسی‌های متعددی از طرف صاحبان اثر و ادارات کپی رایت هستند. بعضی از این نهاد‌ها و ادارات حقوقی ادعا دارند که چت جی پی تی و سایر چت بات‌ها، از داده‌های آن‌ها را بدون اجازه استفاده می‌کنند و مدل‌‌های‌شان توسط آن‌ها آموزش دیده می‌شود. این موضوع باعث وقوع مشکلات قضایی شده است. به احتمال زیاد، تعداد این شکایات روز به روز بیشتر خواهند شد. پس باید به افراد و شرکت‌هایی که درحال استفاده از این چت‌بات‌ها هستند یادآوری شود که در برابر قوانین کپی رایت مسئولیت پذیر باشند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا هوش مصنوعی مولد یا  Generative AI ،  قبل از دسترسی و استفاده از محتوای دارای کپی رایت، (متون کتاب‌های یک نویسنده، تصاویر و فیلم‌ها)  برای آموزش مدل‌های زبانی بزرگ نیاز به اجازه دارد؟

فناوری هوش مصنوعی

کپی رایت (Copy Right) چیست؟

کپی رایت یک مجموعه‌ از حقوقی تهیه و تعیین شده برای کسانی است که صاحب و خالق آثاری مثل کتاب‌ها، کدها، آهنگ‌ها، تصاویر و فیلم‌ها هستند. این حقوق باعث می‌شود تا صاحب این آثار تصمیم بگیرند چگونه و به چه کسانی آثارشان به اشتراک بگذارند، نمایش یا تغییر بدهند. در واقع پس از ایجاد یک اثر هنری، آن اثر به نام خالق آن ثبت شده و هیچ فرد یا سازمانی حق استفاده بدون اجازه از اثر مالک را ندارد.

تولید تصاویر دارای کپی رایت توسط فناوری هوش مصنوعی

تصاویر تولید شده توسط  فناوری هوش مصنوعی مولد یا  Generative AI ، تا حد زیادی به واقعیت نزدیک است. تصاویری که تشخیص‌شان از یکدیگر بسیار دشوار است و تنها با نوشتن چند کلمه بوجود آمده‌اند. اما نشانه‌های واضحی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد که این اثر، یک اثر خاص و دسته اول نیست.

سایت‎‌هایی که تولید کننده تصاویر مبتنی بر هوش مصنوعی AI هستند، ادعا دارند که بیش از میلیاردها عکس تهیه شده توسط آن‌ها توسط فناوری هوش مصنوعی و مدل‌های آن استفاده است. در عکس‌های بدست آمده از ربات‌هاو سایت‌های مختلف مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی، برای مثال Midjourney، می‌توان به وجود واترمارک Watermark (طرحی از نام صاحب اثر یا شرکتی خاص که به صورت نا‌‌محسوس بر روی اسناد و تصاویر گذاشته می‌شود و قابل رؤیت می‌باشد) پی برد. این موضوع احتمال نقض قوانین کپی رایت را توسط فناوری هوش مصنوعی نشان می‌دهد. بسیار واضح است که چنین مدرکی برای اثبات نقض قوانین کپی رایت Copyright قطعی نیست.

تغییر صدا با فناوری هوش مصنوعی

معرفی فناوری هوش مصنوعی (AI) مانند ChatGPT، مارکتینگ و عمل تولید محتوا را متحول کرده است. به افراد این امکان را می‌دهد که محتوای هدفمندتر، کارآمدتر و سفارشی‌تر را در مدت زمان کوتاه‌تری تولید کنند. تنها هنر انسان‌ها نیست که می‌تواند مورد تقلید LLMs‌ قرار گیرد، بلکه فناوری هوش مصنوعی می‌تواند صدای‌ افراد را هم بر اساس نمونه صدای آموزش دیده تغییر دهد. این سرویس‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا صدای خودتان را آپلود و بر روی یک فرد معروف و مشهور بگذارید. اگر صدای شخص مورد نظر شما وجود نداشته باشد، می‌توانید نمونه‌ای از صدای شخص را آپلود کنید. به عنوان مثال، برای تبلیغات‌تان بدون اینکه پولی خرج کنید، می‌توانید از صدای یک هنرمند معروف و خوش صدا استفاده کنید اما ممکن با قوانین کپی رایت، در خطر بزرگی قرار بگیرید.

فناوری هوش مصنوعی

مشکلات ناشی از نقض قوانین کپی رایت توسط فناوری هوش مصنوعی

اخیرا یک دفتر حقوقی، ادعایی از جانب پنج نویسنده بر علیه شرکت Open AI، سازنده چت جی پی تی Chat GPT، در رابطه با کپی بودن و برداشتن محتوای تولید شده از خلاصه و متون کتاب‌های‌شان داشته است.

این تنها باری نبود که برعلیه چت بات‌هایی که بر اساس محتوای دارای کپی رایت، مطالب ویدیویی، تصویری و متنی تولید می‌کنند شکایتی ثبت می‌شود. GitHub Copilot، که یک دستیار مخصوص کدزنی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است، این ابزار، بدون اجازه از برنامه‌نویسانی که صاحب آن‌ها هستند، از کدهای گیت هاب GitHub استفاده می‌کند.

قوانین کپی رایت

رعایت قوانین کپی رایت چه چالش‌هایی دارد؟

برسی‌های پرونده اول به این نتیجه رسید که مدل زبانی بزرگ LLMs نمی‌تواند بدون اینکه بر اساس کتاب‌ها آموزش ببیند، خلاصه‌ای از کتاب‌ها را داشته باشد و محتوا تولید کنند. اکنون سوالاتی مطرح می‌شود؛ از جمله اینکه الگوریتم‌های یادگیری ماشین در فناوری هوش مصنوعی چطور کار می‌کنند. آیا باعث نقض قوانین کپی رایت می‌شوند؟ آیا حتما باید از صاحب اثر اجازه بگیرند؟ اگر اجازه استفاده نداشته باشند یا رای هر قسمت از محتوایی که بر اساس آن آموزش دیده‌اند اجازه بخواهند، زمانی که به مقدار زیادی داده نیاز دارند چطور کار کنند؟

در واقع توانایی مدل زبانی بزرگ LLMs در اجازه گرفتن از میلیارد‌ها صاحب اثر کاری غیر‌ممکن است. این موضوع می‌تواند بر توانایی مدل‌‌های زبانی بزرگ در یادگیری و تولید انبوه محتوا  تاثیر داشته باشد. همچنین سوالاتی از جمله اینکه صاحبان اثر چه نوع خسارتی در قبال استفاده بدون اجازه از آثارشان در نظر گرفته‌اند.

نقض قوانین کپی رایت توسط فناوری هوش مصنوعی چه خطراتی را به همراه دارد؟

چالش دیگری که وجود دارد این هست که اگر یک کسب‌و‌کار از مدل هوش مصنوعی بخواهد که یک کد برای سایت خود بنویسد، ممکن است کد نوشته شده، به صورت ناخواسته قوانین اپن سورس (دسترسی آزاد برای عموم، کد منبع قابل دسترسی، امکان شخصی سازی، امکان توزیع مجدد نرم افزار) را نقض کند باشد. چیزی که GitHub Copilot به خاطرش دارد تاوان می‌دهد. به بیان ساده‌تر، این لایسنس‌ها و قوانین به برنامه‌نویسان اجازه اشتراک کد در شرایط خاص، اجازه استفاده، تغییر و پخش کد را به افراد می‌دهند تا به صورت مجانی از آن استفاده کنند.

قوانین کپی رایت

اگر مطابق این قوانین پیش نروید، ممکن است مشکلات قضایی برای شما به همراه داشته باشد. همچنین، ممکن است کد ساخته شده با مدل‌های زبانی بزرگ LLMs به خوبی کار نکند یا ویروسی با خود داشته باشد که می‌تواند مشکلاتی را برای وبسایت خود یا کسب‌وکار خود به‌همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست