1. خانه
  2. /
  3. راهکارها
  4. /
  5. سامانه پایش محیط سپهر
  6. /
  7. نود دتکتور دود SNL_S

نود دتکتور دود SNL_S

نود دتکتور دود SNL_S یک دتکتور دود مدرن است که با دقت و سرعت زیاد، دود را شناسایی می‌کند و به شما هشدار می‌دهد. این دستگاه دارای ساختاری قوی و قابلیت‌ تنظیم حساسیت و مانیتورینگ از راه دور است. SNL_S برای ایمنی در برابر آتش سوزی در خانه‌ها، دفاتر، کارخانه‌ها اتاق سرور بسیار ضروری است.

دسته بندی: راهکارها, سامانه پایش محیط سپهر

از دتکتور دود (Smoke detector) یا دتکتور دودی به منظور  حفظ ایمنی، اموال و جان افراد، اطلاع رسانی سریع از بروز حوادثی مانند آتش سوزی استفاده می‌شود تا با انجام عملیات و اقدامات لازم از بروز حوادث پرخطرتر جلوگیری کند. نود SNL_S یکی از نود‌های سامانه پایش محیط سپهر است که از چنین دکتور‌هایی استفاده می‌کند. این نود‌ها معمولاً در خانه‌ها و ساختمان‌ها یافت می‌شوند، اما از آن‌ها در اتاق‌ سرور نیز برای حفاظت از تجهیزات و داده‌ها نیز استفاده می‌شود.

انواع دتکتور دود اعلام حریق و کارکرد آنها 

تفاوتی بین یک دتکتور دود و یک هشدار دهنده دود Smoke Alarm وجود دارد. به طور کلی، یک هشدار دهنده دود، دستگاهی کاملا مجزا است و نیازی به متصل شدن به سیستم اعلام حریق ندارد. این وسیله خود هم حسگری برای تشخیص دود و بلندگویی برای تولید صدا برای اطلاع رسانی به ساکنان خانه دارد. به باطری نیاز دارد و پیشنهاد می‌شود هر 12 ماه تعویض شود. در حالی که یک دتکتور دود مانند نود دتکتور دود SNL_S، فقط یک حسگر است که برای تشخیص دود استفاده می‌شود و سیگنال را به پنل سامانه پایش محیط سپهر منتقل کند.

دتکتور دود یا دودی دارای سنسور‌های تشخیص آنی سرعت دود است، اگر ذرات دود به میزانی بالاتر از حد مشخص برسند، با صدای آژیر شما را از احتمال وقوع آتش سوزی خبر می‌دهند تا شما و همراهانتان در امنیت باشید و زمان لازم جهت خروج از محل یا احتراق حریق را داشته باشید.

دتکتور دود SNL_S

نود دتکتور دود SNL_S در اتاق سرور

اتاق‌ سرور فضای مهمی است که تجهیزات ارزشمندی مانند سرورها، دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده و تجهیزات شبکه مانند مرکز داده (Data Center) را در خود نگه می‌دارد. آتش سوزی در اتاق‌های سرور نه تنها می‌تواند به این تجهیزات آسیب برساند بلکه باعث از دست رفتن داده‌های حیاتی و اختلال در فعالیت‌های کسب‌و‌کار شما شود. برای جلوگیری از این مشکل، نصب نود دتکتور دودی که به طور خاص برای اتاق‌های سرور طراحی شده‌، بسیار حیاتی است. یکی از این نودها، نود دتکتور دود SNL_S است که برای تشخیص و سنجش دود طراحی شده است. سنسور مورد استفاده در آن دارای استاندارد و مورد تایید آتش نشانی است. این نود می‌تواند دود ناشی از حریق را تشخیص و اعلام کند.

مهم است که دتکتور دود SNL_S را در ارتفاع مناسب بر روی سقف نصب کنید و مطمئن شوید که هیچ مانعی جلوی آن قرار نگیرد. نود SNL_S قابلیت نصب برروی سقف و امکان اتصال به سنسورهای سری را دارد.

مشخصـات فنـی نود دتکتور دود SNL_S

  • تشخیص دود ناشی از حریق
  • مجهز به سنسور استاندارد و تاییدیه سازمان آتش نشانی
  • قابلیت اتصال سنسورها به صورت سری
  • نصب بر روی سقف
  • منبع تغذیه 9 ولت 1 آمپر
  • باطری بک آپ و شارژر در صورت نیاز
  • پورت ارتباطی LAN
  • ابلیت پشتیبانی از پروتکل SNMPV3
  • استفاده از پروتکل SNMP trap جهت ارسال لحظه‌ای داده‌ها

ویژگی‌های نود دتکتور‌ دود SNL_S

نود دتکتور‌ دود SNL_S برای اتاق‌های سرور ویژگی‌های خاصی دارد تا نیازهای منحصر به فرد افراد را برآورده کند. در ادامه برخی از ویژگی‌های پیشرفته آنها را نام می‌بریم:

  • تنظیمات حساسیت: می‌توان با تنظیم نود دتکتور دود SNL_S، آن‌ را به کمترین مقدار دود هم حساس کرد. این موضوع کمک می‌کند تا آتش‌سوزی‌ در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود و قبل از شدت گرفتن برای مهار آن اقداماتی صورت گیرد.
  • کنترل از راه دور: سنسورهای نود دتکتور دود SNL_S قابلیت ارسال هشدار از راه دور دارند. این بدان معناست که با استفاده از SNMP، افراد می‌توانند هشدارها و اطلاعیه‌ها را به صورت زنده روی تلفن‌های همراه خود دریافت کنند.

با ادغام نود دتکتور دود SNL_S با SNMP (Simple Network Management Protocol)، امکان جمع آوری اطلاعات و دریافت پیام توسط سامانه پایش محیط سپهر درباره وضعیت نود‌ها مانند وضعیت عملکرد یا هرگونه حادثه دود یا آتش سوزی فراهم می‌شود. به بیان دیگر چنین دستگاهی  قادر است کلیه رخدادها و آلارم های ایجاد شده را بر روی بستر شبکه به اتاق کنترل منتقل نماید.

دتکتور دود SNL_S

روش‌های مراقبت و نگهداری بعد از خرید دتکتور‌ دودی

مراقبت پس از خرید دتکتور‌ دودی برای اطمینان خاطر خود بسیار مهم است. اقداماتی باید بصورت ماهانه انجام شود تا از خراب شدن یا کار نکردن این سنسورها پیشگیری کرد:

  1. تمیز نگه داشتن: گرد و غبار و کثیفی می‌تواند حساسیت سنسورها را تحت تأثیر قرار دهد. آن‌ها را با یک مسواک نرم یا یک جارو برقی مجهز به برس تمیز کنید. از استفاده تمیزکننده قوی که می‌تواند به سنسورها آسیب برساند، خودداری کنید.
  2. بررسی موانع: مطمئن شوید هیچ مانعی جلوی دتکتور‌های دود را نمی‌گیرد. موانع می‌توانند جلوی رسیدن دود به سنسورهای نود دتکتور دود SNL_S را مسدود کنند و باعث تاخیر تشخیص یا نادقیق بودن آن ‌شوند.
  3. رعایت دستورالعمل‌ها: دستورالعمل‌هایی که توسط سازنده برای نود دتکتور دود شما ارائه شده است را بخوانید و رعایت کنید. آن‌ها دستورالعمل‌های خاصی را برای نگهداری، تمیزکاری و تعویض سنسورها به شما می‌دهند.
  4. بررسی صدای آژیر: علاوه بر آزمایش سنسورهای نود دتکتور دود SNL_S، مطمئن شوید که می‌توانید صدای آژیر را در سراسر خانه یا ساختمان خود بشنوید. آن را در قسمت‌های مختلف، از جمله اتاق‌ها و راهروها آزمایش کنید تا اطمینان حاصل شود که همه می‌توانند آن را بشنوند.
  5. آموزش به همه افراد: مطمئن شوید که همه افراد حاضر در شرکت یا ساکنان ساختمان شما می‌دانند صدای آژیر دود چگونه است و در صورت حادثه آتش چه کاری باید انجام دهند.
فهرست