معرفی دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا (Rugged IoT Devices)

دستگاه‌‌های صنعتی اینترنت اشیا

کسانی که خارج از محیط‌های درون شرکتی کار می‌کنند، اکثرا به دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا نیاز دارند. موسسات باید این دستگاه‌ها را بر اساس نیاز‌های مشتریان سازگار کنند. بسیاری از افراد در محیط‌هایی مشغول به کار هستند که دما، میزان رطوبت، غبار، بالایی دارند یا گرد و خاک زیادی در آن‌ها تولید می‌شود.

پیشنهادی: رطوبت، آلودگی و گرد و خاک دیتا سنتر

همچنین ممکن است در محیط‌هایی کار کنند که به سبب تکان‌های شدید، ریسک ضربه خوردن و افتادن تجهیزات الکترونیکی بر روی زمین بسیار بالا باشد. این موضوع نیاز افراد را به دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا حیاتی می‌کند. در این دستگاه‌ها قطعات متحرک کمتری وجود دارد و از اتصالات بهتر و محکم‌تری استفاده شده است که می‌توانند چالش‌ها و شرایطی که سایر دستگاه‌ها در آن به مشکل بر می‌خورند را به خوبی تحمل کنند و در چنین محیط‌هایی به کار خود ادامه دهند.

دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا (Rugged IoT devices) شامل طیف گسترده‌ای از دستگاه‌هایی همچون لپتاپ‌ها (لپتاپ‌های صنعتی مبتنی بر اینترنت اشیا)، اسکنرها، تلفن‌های همراه، سنسورها و دیگر دستگاه‌های اینترنت اشیا IoT هستند. این دستگاه‌ها به طور ویژه برای تحمل محیط‌هایی با امکان بروز خطرات احتمالی و شرایط دشوار طراحی و تولید شده است. محیط‌های بسیار گرم، سرد یا محیط‌هایی با میزان رطوبت، گرد و غبار و ارتعاشات بالا شامل چنین محیط‌هایی هستند. نمونه آن محیط‌های صنعتی، نظامی، علمی، کشاورزی، زمین‌هایی که در آن ساخت و ساز انجام می‌گیرد هستند.

دستگاه‌‌های صنعتی اینترنت اشیاویژگی و مزیت‌های استفاده از دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا

سرمایه‌گذاری در چنین دستگاه‌هایی باعث صرفه جویی شما در زمان و وقت شده و احتمال بروز اختلال‌های ارتباطی را در بلند مدت کاهش می‌دهد. دستگاه‌‌های صنعتی اینترنت اشیا معمولا شامل ویژگی‌هایی همچون صفحه کلیدی مقاوم در برابر گرد و خاک و آب، صفحه نمایشی ضد خش و خوانا در نور مستقیم خورشید، جنس بدنه مقاوم‌تر هستند و عموماً از جنس فلز آلومینیوم و تیتانیوم ساخته می‌شود. از آنجا که این دستگاه‌ها باید در هر محیط با هر میزان نوری کار کنند و خوانا باشند مهم است که صفحه نمایشی با کیفیت بالا و ضد خش با ویژگی‌هایی همچون عدم رفلاکس نور را داشته باشند.

نحوه اتصال و انتقال داده 

دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا می‌توانند داده‌های گرفته شده از سنسورهای شما و سایر برنامه‌ها را با استفاده از پروتکل‌های مختلف به کلاود Cloud متصل کنند. راه‌های زیادی برای دریافت داده‌های سنسوری وجود دارد که برای مثال به دو راه آن می‌پردازیم:

راه اول: بلوتوث کم انرژی Bluetooth Low Energy (LE): برای داده سنسوری با مسافت و قدرت کم مناسب است.

راه دوم: LoRaWAN: برای داده‌هایی با سرعت پایین‌تر و مسافت بیشتر مناسب است.

سپس به صورت بی‌سیم این داده را از طریق گیت‌وی اینترنت اشیا (IoT) به کلاود Cloud انتقال می‌دهند. در برخی محیط‌ها، دسترسی بی‌سیم بسیار دشوار است. بنابراین ارتباط‌های اینترنتی سیمی به علت سرعت بیشتر، استحکام بهتر و کاهش احتمال قرارگیری در معرض تابش‌‌های الکترومغناطیسی در این محیط‌ها گزینه بهتری است. این موضوع همچنین باعث می‌شود کنار دیگر تجهیزات الکترونیکی کار کنند و اختلالی در این دستگاه‌ها ایجاد نکنند.

چگونه دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا مناسب شرکت خود انتخاب کنیم؟

از آنجایی که پیشبینی می‌شود میزان استفاده و فروش دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا (IoT) در سال‌های جاری یه طرز شگفت‌انگیزی افزایش یابد، بهتر است که دستگاه‌هایی را انتخاب کنید که مناسب کار خود باشد.

کاربرد دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا

انبار و انبارداری: یک کارمند انبار شاید نیاز به یک اسکنر یا ریدر بی‌سیم مقاوم داشته باشد. این محصول باعث می‌شود عملیات انبار گردانی راحت‌تر انجام شود، به این معنا که اسکن و خواندن بارکد اجناس را سریع‌تر می‌کند و زمانی که اسکنر بر زمین می‌افتد در برابر ضربه دوام می‌آورد، در نتیجه طول عمر بالاتری دارد.

محیط‌های نظامی: در محیط نظامی استاندارد‌هایی در زمینه تحمل و ماندگاری دستگاه‌‌ها وجود دارد. دستگاه‌‌های صنعتی اینترنت اشیا قابل استفاده در این محیط باید این استاندارد‌ها داشته باشند در پی آن، این تجهیزات باید از حدود 30 تست تحمل در زمینه ارتعاشات، گرما، سرما، ارتعاشات بر اثر تیر تفنگ، رطوبت و… بگذرند. در محیط انبار، این استاندارد‌ها کمتر رعایت می‌شود، اما مهم است که دستگاه‌ها رابطه کاربری خوبی داشته باشند و استفاده کاربر از آن راحت باشد.

دستگاه‌‌های صنعتی اینترنت اشیاساخت‌و‌ساز: مهندسان ساخت و ساز و سرپرستان پروژه ساختمانی تجهیزاتی را انتخاب می‌کنند که در برابر گرد و خاک ساختمانی و ضربه آسیب ناپذیر باشند، ارتعاشات قوی تحمل کنند و وسایل و قطعات آن طی بلند مدت فرسوده نشوند.

دستگاه‌‌های صنعتی اینترنت اشیاقیمت دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا

دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا طوری ساخته شده‌اند که عمر زیادی می‌کنند و قیمتشان بعضی اوقات نسبت به نمونه‌های عادی بیشتر است. دستگاه‌های اینترنت اشیا کیفیت بالاتری به نسبت به تجهیزات معمولی دارند. کیفیت این تجهیزات بسیار اهمیت دارد زیرا ممکن است زمانی زیادی روشن بمانند یا باتری داشته باشند که عمر طولانی می‌کنند. همچنین در نسخه‌هایی از این تجهیزات از باتری پشتیبان جهت نیاز به استفاده طولانی مدت استفاده می‌شود به این فکر کنید که آیا بهتر است دستگاه‌های معمولی که ارزان‌تر هستند را بخرید و هر زمان که خراب شدند یا شکستند آن‌ها را جایگزین کنید یا با کمی پول بیشتر بر دستگاه‌‌های صنعتی اینترنت اشیا سرمایه‌‍گذاری کنید؛ انتخاب با شماست.

نتیجه‌گیری

با در نظر گرفتن این فاکتورها و رعایت دستورالعمل‌‌های گفته شده، سازمان‌ها می‌توانند هنگام انتخاب دستگاه‌های صنعتی اینترنت اشیا آگاهانه تصمیم بگیرند و دستگاه‌هایی را انتخاب کنند که با محیط مورد نظر‌شان سازگار باشد تا مطمئن شوند که با استانداردهای‌شان تطابق کامل دارد و استفاده از آن راحت است؛ سپس قیمت آن و شرکت‌های ارائه دهنده آن را چک کنند. در نظر گرفتن این عوامل باعث ایجاد راه‌حل هایی موثر می‌شود که نیاز‌های کاربران را برطرف می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست