مهارت‌های کلیدی برای شروع کار در زمینه اینترنت اشیا IoT

اینترنت اشیا IoT

در دنیای امروزی هر نوع دستگاهی، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروها و تجهیزات صنعتی، در هر محیطی در حال متصل شدن به شبکه و اینترنت هستند. پیشبینی شده است که تا سال 2025 تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه از مرز 75 میلیارد می‌گذرد. در پی آن، شرکت‌ها به صورت روز افزون خواستار مهندسان، برنامه نویسان و افراد متخصص در حوضه اینترنت اشیا IoT هستند. متخصصان در این حوضه باید مهارت‌های مختلفی برای توسعه و به روز نگه داشتن زیرساخت و سیستم‌های متصل به شبکه داشته باشند.

در این مقاله به چند مهارت کلیدی برای شروع کار در زمینه IoT می‌پردازیم؛ نشان می‌دهیم یک متخصص فناوری اطلاعات برای پیشرفت در زمینه اینترنت اشیا IoT به چه مفاهیمی نیاز دارد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در حوضه اینترنت اشیا IoT 

بخوانید: اهمیت اینترنت اشیا و یادگیری ماشین

با ادغام اینترنت اشیا IoT و هوش مصنوعی AI فناوری AIoT پدید می‌آید.

دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا IoT مقادیر زیادی داده به نام داده‌های سنسوری جمع آوری می‌کنند که سپس توسط افراد و شرکت‌ها آنالیز می‌شوند. برای مثال، یک کارخانه یا شرکت می‌تواند از سنسور‌های دستگاه‌های مبتنی اینترنت اشیا IoT برای گزارش دمای اتاق محیط‌هایی مانند اتاق سرور Server Room یا مرکز داده Data Center استفاده کند که بعد در یک پایگاه داده (Database) زخیره می‌شود. هوش مصنوعی و یادگیری ماشین (Machine Learning) سپس به ادمین‌های پایگاه داده در مدیریت موثر داده‌ها و مرتب‌سازی داده‌ها کمک کنند. همچنین می‌توانند به تعیین دما و رطوبت مناسب و بهبود کارایی محیط و شرکت کمک کنند.

اینترنت اشیا IoT

پیشنهاد می‌کنیم تا به محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا IoT سپهر انفورماتیک درخشان نگاهی بیندازید.

استفاده از هوش مصنوعی AI همچنین تحلیل‌های پیش‌بینی کننده را برای بهبود شرایط محیطی پیش رو آسانتر کرده است. هوش مصنوعی داده‌هایی که اینترنت اشیا IoT جمع آوری می‌کند را تبدیل به داده‌هایی مفید می‌کند و در واقع به آن‌ها معنا می‌دهد؛ داده‌هایی که اهمیت خاصی ندارند را جدا می‌کند و با استفاده از علم داده، آن‌ها را آنالیز (Data Analysis) می‌کند.

توسعه Node.js

Node.js یک محیط توسعه Open Source منیع باز برای برنامه نویسانی است که تمایل به وارد شدن به محیط اینترنت اشیا IoT را دارند. Node.Js اکثرا با دستگاه‌های متصل به شبکه‌ای مانند Arduino و Raspberry Pi استفاده می‌شود. Arduino یک میکروکنترلر تک برد است (میکروکنترلر تراشه‌ای است که برای کنترل دستگاه‌های دیگر برنامه ریزی شده است). این تراشه با متصل شدن به سنسور‌ها، ورودی و خروجی‌ها، برنامه نویسی و کنترل اجزای الکترونیکی را برای افراد راحت‌تر کرده است. به دلیل متن باز بودن آردوینو به راحتی می‌توان آن‌ را رو تغییر داده و سپس آن را مجددا با نیاز خود تعریف کرد.

Raspberry Pi یک کامپیوتر تک برد، ارزان و کوچک است که افراد اکثرا برای اقداماتی مانند توسعه نرم افزار‌هایی با رم و Cpu پایین با زبان‌های پایتون و Node.Js از آن استفاده می‌کنند.

هر دوی این دستگاه‌ها ابزارهایی عالی برای افرادی است که خواهان یادگیری این زبان‌ها در زمینه IoT هستند. Node.Js برای محیط‌های مختص به IoT بسیار مناسب است زیرا در فرایند انتقال داده یا داده real-time بسیار سریع عمل می‌کند و می‌تواند کار‌های مختلفی را در یک زمان انجام دهد.اینترنت اشیا IoT

توسعه نرم‌افزار گوشی

وقتی صحبت از اینترنت اشیا IoT می‌شود ، توسعه دهندگان باید مطمئن شوند برنامه‌هایی که مردم با تلفن‌های همراه خود برای کنترل دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، کاربرپسند هستند و به خوبی کار می‌کنند. این برنامه‌ها باید بتوانند بر روی انواع گوشی‌های هوشمند اجرا شوند و به طور موثر با سرورهای ابری اینترنت (سرور با زیرساخت فیزیکی و مجازی است که برای ذخیره سازی برنامه‌ها و پردازش اطلاعات در نظر گرفته شده است) و دستگاه‌های مختلف ارتباط برقرار کنند. درست مانند اکثر ویژگی‌های اینترنت اشیا‌ IoT ، این برنامه‌ها همچنین باید داده‌هایی را که در زمان واقعی به راحتی به روز می‌شوند‌، مدیریت کنند.

اینترنت اشیا IoT

اتوماسیون API و تست کردن دستگاه‌های اینترنت اشیا IoT

API (Application programming interfaces) موجب تبادل دقیق و موثر اطلاعات و داده‌های زمان واقعی میان دستگاه‌های مبتنی بر IoT می‌شود. در واقع دستگاه‌ها به این صورت با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. از آنجایی که طبیعت اینترنت اشیا IoT پیچیده است، بهتر است که برای اطمینان از خوب عمل کردن دستگاه‌ها و نبودن مشکل، تست‌هایی به صورت خودکار انجام شود. برای مثال آیا برنامه، داده‌های دریافتی سنسور‌ها را درست نشان می‌دهد؟ آیا تغییر نحوه چینش داده باعث تغییر در فرایند کار با داده می‌شود؟ در نهایت هر تغییر باید یادداشت و تست شود.

اهمیت امنیت اطلاعات در اینترنت اشیا IoT 

در حوضه اینترنت اشیا IoT ، افراد متخصص به در این زمینه خواهان زیادی دارند. امن کردن زیرساخت‌های اینترنت اشیا IoT به دلیل مجموعه دستگاه‌ها و روش‌هایی که دارد بسیار دشوار است. مهندسان امنیت در این زمینه باید راهکارهای خلاقانه ارائه داده، خود را با شرایط پیشبینی نشده وفق دهند و هر گونه ضعف و احتمال آسیب‌پذیری دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا را برسی کنند.

اینترنت اشیا IoT در زمینه امنیت پسورد یا گذرواژه ضعف دارد. مدیران اکثرا، در برابر تغییر پسورد‌های از قبل تایین شده بی توجهی می‌کنند. هنگامی که رمز عبور پیش فرض در این دستگاه‌ها تغییر نمی‌کند، حدس آن برای هکرها بسیار آسان‌تر می‌شود و باعث می‌شود تا آن‌ها دسترسی غیرمجاز به سیستم های IoT را بدست آورند. این می‌تواند منجر به سرقت داده‌ یا پی بردن غیر‌مجاز از اطلاعات شبکه‌ای شود.

اینترنت اشیا IoT

طراحی UI/UX

مشکلات امنیتی در اینترنت اشیا ارتباط مستقیمی با طراحی یک دستگاه مبتنی بر اینترنت اشیا IoT دارد. هرچه بیشتر کاربرپسند باشد، به روز‌رسانی تنظیمات امنیتی برای متخصصان امنیتی راحت‌تر می‌شود.

وقتی یک دستگاه اینترنت اشیا تجربه کاربری خوبی در اختیار کاربران قرار می‌دهد باعث می‌شود تا متوجه شوند چگونه این کار به پیشرفت شرکت‌شان کمک می‌کند. جهت اطمینان از جریان داده از طرف سنسور‌ها به برنامه‌ها و افراد، مهم است که دستگاه رابطه کاربری خوب UX و طراحی وبسایت Responsive داشته باشد. طراحان اینترنت اشیا IoT باید در کنار متخصصان توسعه نرم افزار کار کنند تا از این جریانات مطمئن شوند.

رایانش ابری Cloud Computing

وقتی صحبت از رایانش ابری Cloud Computing در زمینه اینترنت اشیا IoT می شود، ایده این است که تمام داده‌ها را فقط در یک مکان (مانند یک پایگاه داده Database ابری متمرکز) یا درست جایی که در شبکه ایجاد شده است، در لبه (انتهایی‌ترین نقطه دسترسی به آن شبکه) پردازش نکنید. در عوض‌، هر دو را ترکیب کنید. داده‌هایی که نیاز به پردازش سریع دارند یا خیلی پیچیده نیستند می‌توانند نزدیک به جایی که ایجاد شده‌اند، در لبه Edge پردازش شوند. برای داده‌هایی که خیلی حساس به زمان پردازش نیستند یا به پردازش پیچیده‌ نیاز ندارند، می‌توان آن‌ها را به یک مکان متمرکز ارسال کرد که دورتر از جایی است که ایجاد شده است.

مسیر یادگیری اینترنت اشیا و تقویت مهارت‌های مورد نیاز

برای بهبود مهارت‌های اینترنت اشیا IoT یک متخصص فناوری اطلاعات نیاز به شناخت زمینه‌هایی برای پیشرفت مهارت‌های خود دارد. او باید بداند که بر روی چه مهارت و زمینه‌هایی وقت بگذارد و کار کند. این کار می‌تواند با مرور لیستی از مهارت‌های عادی شخص یا مطالعه شرح وظایف کاری فرد به عنوان متخصص در زمینه اینترنت اشیا IoT باشد.

در اینجا چند راه برای تقویت مهارت‌های کلیدی را به شما می‌گوییم:
  1. یادگیری را به صورت آنلاین از طریق بوتکمپ‌ها، ورکشاپ‌ها و کنفرانس‌ها ادامه دهید.
  2. به اخذ مدرک دانشگاهی یا دوره کلاسی بپردازید.
  3. یک معلم و راهنمای مجرب برای سوال‌های خود داشته داشته باشید.
  4. جهت روشن سازی سوال بپرسید.
نتیجه‌گیری

کار با اینترنت اشیا IoT همراه با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف مانند جاوا ، پایتون ، PHP ، Swift و C# امکان پذیر می‌شود. همچنین باید تجربه کار با فریمورک‌های مختلف مربوط به سخت افزار، نرم افزار، ابر ، تجزیه و تحلیل و رابط کاربری داشته باشید. حفظ و به روز رسانی این مهارت‌ها بسیار مهم است زیرا اینترنت اشیا همیشه در حال تکامل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست