نمودار گارتنر 12 فناوری برتر 2022 را معرفی کرد

folder_openIT, تکنولوژی
commentبدون دیدگاه

تحلیل نمودار گارتنر از سال 2022 چیست؟

گارتنر یک شرکت تحقیقات و فناوری IT بسیار معتبر است که هر ساله تحلیلی دقیق و منسجم از تکنولوژی‌های برتر و به روز دنیا را ارائه می‌کند. اهمیت نمودار گارتنر در اطلاعات دقیقی است که به مخاطبان، صاحبان کسب و کار و به طور کلی فعالان فناوری و تکنولوژی می‌دهد. همه روزه ما تبلیغات و سر و صدای بسیار از سوی صاحبان فناوری‌های مختلف مواجه هستیم و راستی آزمایی و تشخیص میزان موفقیت آن‌ها کار آسانی نیست. بنابراین نیاز به نمودار تحلیلی معتبری مانند گارتنر داریم تا با معیار‌های مشخص و صحیح روند صعودی و نزولی فناوری‌های گوناگون رو به ما نشان دهد.

نمودار گارتنر چگونه کار می‌کند؟

نمودار گارتنر بر اساس Hype Cycle یا چرخه محبوبیت کار می‌کند که میزان محبوبیت و کارایی فناوری و تکنولوژی‌های مختلف را در بازه زمانی مشخص نشان می‌دهد. چرخه محبوبیت علاوه بر مشخص کردن موفقیت و اقبال از یک فناوری، دلایل ترند شدن آن را نیز برررسی می‌کند. چرخه محبوبیت گارتنر پنج مرحله بسیار مهم دارد که تکنولوژی‌ها بعد از گذراندن آن‌ها می‌توانند وارد چرخه موفقیت و همه‌گیری شوند. ۵ مرحله چرخه محبوبیت روند رشد یک فناوری را از زمان ظهور‌ ایده تا بلوغ آن در صنعت و بازار را بررسی می‌کند.

نمودار گارتنر به ما کمک می‌کند تا معیار درستی برای درک موفقیت و جایگاه یک تکنولوژی در بازار داشته باشیم. همچنین با استفاده از اطلاعات نمودار گارتنر می‌توانید تصمیمات تجاری خود را صحت سنجی کرده تا با اطمینان خاطر بیشتر و ریسک کمتری اقدام به سرمایه‌گذاری در یک فناوری کنید. نمودار گارتنر منبعی بسیار مطمئن و کاربردی برای اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ریزی برای آینده صنعت و تجارت شماست تا با رویکردی واقع بینانه برای برنامه‌های آتی خود تصمیم بگیرید. ۵ مرحله Hype Cycle نمودار گارتنربه ترتیب شامل موارد زیر می‌شوند.

  • راه‌اندازی فناوری
  • اوج انتظارات متورم
  • لبه ناامیدی
  • شیب روشنگری
  • فلات بهره وری

در مطلب امروز می‌خواهیم به تعدادی از فناوری‌های موفق و محبوب سال ۲۰۲۲ از نگاه نمودار گارتنر بپردازیم.

Data fabric

Data Fabric اولین ترندی است که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم. این تکنولوژی که توسط نمودار گارتنر در زمره موارد موفق سال ۲۰۲۲ قلمداد شده است می‌تواند تا ۷۰ درصد از تلاش و زحمت مورد نیاز برای جمع‌آوری و انتقال دیتا و اطلاعات بکاهد و روند سریعتر و آسانتری را معرفی کند. دیتا فبریک راه حلی منعطف و آسان را برای ادغام منابع و پلتفرم‌های گوناگون دیتا و اطلاعات فراهم کرده است که با استفاده از آن دیگر اهمیتی ندارد دیتا یا اطلاعات مورد نظر در چه مکان قرار دارند. علاوه بر سهولت استفاده و دسترسی به دیتا مورد نظر، دیتا فبریک با استفاده از تحلیل دقیق و موشکافانه، می‌تواند جای دقیق و لزوم نیاز از دیتا را نیز نشان دهد.

Cybersecurity mesh

Cybersecurity mesh یا شبکه امنیت سایبری تکنولوژی است که در سال ۲۰۲۲ بسیار مورد اقبال قرار گرفت. همانطور که از نام این تکنولوژی پیداست Cybersecurity mesh تلاش می‌کند تا با گردهم‌آوری سرویس‌های امنیتی مختلف و پراکنده راه‌حلی یگانه و مستقل برای تأمین و تضمین امنیت سایبری پلتفرم‌های مختلف فراهم کند. این شبکه امنیت سایبری به راحتی می‌تواند موقعیت و هویت مورد نظر را در هر دو محیط فناوری‌های ابری و غیر ابری تشخیص دهد.

Privacy-enhancing computation

با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و نقش فناوری و اینترنت در تجارت و همچنین زندگی روزمره، اهمیت کنترل امنیت و حریم خصوصی نیز بیشتر شده است و به مسأله‌ای مهم و حیاتی برای کاربران تبدیل شده است. نقش حیاتی ایجاد امنیت باعث شده است تا Privacy-enhancing computationدر نمودار 2022 گارتنر قرار بگیرد. Privacy-enhancing computation یا محاسبات بهبود حریم خصوصی، فناوری است که از اطلاعات شخصی و خصوصی افراد در پلتفرم‌ها یا سرویس‌های ناامن و غیر قابل اطمینان محافظت می‌کند.

علاوه بر اهمیت حفظ و نگهداری اطلاعات شخصی برای کاربران، قوانین حمایتی مربوط به نقض حریم خصوصی و سواستفاده از اطلاعات هویتی نیز افزایش یافته است که اهمیت فناوری‌هایی مانند Privacy- enhancing computation را دو چندان می‌کنند. این تکنولوژی از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای ایجاد امنیت استفاده می‌کند.

Cloud-native platforms

 

Cloud-native platformsفناوری چهارم نمودار گارتنر است. این تکنولوژی که برای پلتفرم‌های مجهز به فناوری ابری یا Cloud-based طراحی شده است، به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت به تغییرات و نیاز‌های پلتفرم‌ها واکنش نشان دهید. با پلتفرم‌های Cloud-based یا cloud-native می‌توانید اپلیکشین‌های متنوع با معماری منعطف و کاربردی طراحی کنید که بر خلاف رویکرد‌های سنتی به فناوری Cloud نیازی به صرف زمان و هرینه بالا برای نگهداری و منطبق شدن ندارند.

Composable applications

Composable applications یا اپلیکیشن‌های ترکیب‌پذیر براساس نیاز‌ها و مقیاس‌های تجارت‌ها و کسب وکار‌ها طراحی می‌شوند. با استفاده از Composable applications استفاده دوباره از کد‌های برنامه‌نویسی اپلیکیشن‌ها آسان‌تر می‌شود. همچنین با استفاده از این فناوری، سرعت مارکتینگ و بازاریابی برای یک Software جدید بیشتر می‌شود.

Decision intelligence

ششمین فناوری فهرست نمودار گارتنر برای سال ۲۰۲۲ Decision intelligence یا هوش تصمیم‌گیری است. همانطور که می‌توانید حدس بزنید‌ایده فناوری Decision intelligence هوشمند‌سازی تصمیم‌گیری‌ها و روند رسیدن به نتایج و برنامه‌ریزی‌های سازمانی است. این تکنولوژی تمامی تصمیم‌ها را براساس پروسه‌ها، تحلیل‌ها و همچنین هوش  مصنوعی دسته‌بندی می‌کند تا به راحتی بتوانید از آن‌ها بیاموزید و تصمیمات سازمانی را تصحیح کنید. همچنین تکنولوژی Decision intelligence می‌تواند با اتوماتیک کردن روند تصمیم‌گیری به اتخاذ سریع‌تر و راحت‌تر آن‌ها کمک کند.

Hyperautomation

هایپراتوماسیون رویکردی بیزینس محور است که با استفاده از ابزار‌ها و تکنولوژی به روز و خلاقانه مانند هوش مصنوعی، آموزش ماشینی، RPA، BPM و iPaaS به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به سرعت و به راحتی هر تعداد پروژه IT یا تجارتی را شناسایی، اتوماتیک و مدیریت کنند. هایپراتوماسیون امکان تنظیم کسب و کار‌ها به صورت دورکاری را نیز فراهم می‌کند. همچنین فعال کردن bmd و مقیاس‌پذیری نیز برای سازمان‌ها و شرکت‌ها بزرگ را نیز دسترس‌پذیر کرده است.

AI Engineering

AI Engineering  یا مهندسی هوش مصنوعی ترند محبوب و موفق دیگر سال ۲۰۲۲ بر اساس فهرست نمودار گارتنر است. AI Engineering که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کند به روز‌رسانی‌ها، مدل‌ها و اپلیکشین‌ها را اتوماتیک می‌کند ت انتقال هوش مصنوعی را راحت‌تر کند. AI Engineering که پیوند قوی با AI governance دارد تلاش می‌کند تا با عملیاتی کردن انتقال هوش مصنوعی ارزش تجاری در جریان هوش مصنوعی را تضمین کند.

Distributed Enterprises

Distributed Enterprises مدلی دیجیتال و از راه دور است که با دیجیتال‌سازی باعث بهبود تجربه کارمندان، مشتریان و تجربه کاربری آن‌ها می‌‎شود. همچنین روند دیجیتال این تکنولوژی نقطه تماسی بین کاربران محصول و در نتیجه تجربه محصول را نیز به وجود می‌آورد. فناوری Distributed Enterprises عمدتاً برای کارمندان دورکار و فریلنسر طراحی شده است. با رشد روزافزون دورکاری توسط حرفه‌های مختلف احتیاج به ابزار‌های خلاقانه و کاربردی مانند Distributed Enterprises نیز بیشتر احساس می‌شود. Distributed Enterprises تلاش می‌کند تا احتیاجات فزاینده مشتریان و کارمندانی که علاقه‌مند به کار غیر حضوری یا remote و محیط کاری ترکیبی و منعطف دارند را در اختیارشان بگذارد.

Total Experience

Total Experience فناوری بر پایه استراتژی تجاری است که با ادغام تجربیات مشتریان، کارمندان، مصرف‌کنندگان و کاربران باعث بهبود و پیشرفت کسب و کار‌ها می‌شود. فناوری Total Experience با رویکردی همگانی، کل‌نگرانه و مدیریت همه چانبه سرمایه‌گذاران سبب افزایش رضایت مشتری، کاربران و همچنین و وفاداری کاربران می‌شود. جایگاه این فناوری در نمودار گارتنر اهمیت ابزارهای خلاقانه و بهینه را برای مدیریت کسب و کار نشان می‌دهد.

Autonomic Systems

Autonomic systems سیستم‌ها یا نرم‌افزار‌های خودگردانی هستند که توانایی یادگیری و ارزیابی محیط کاری خود را دارند که سبب می‌شود الگوریتم آن‌ها به صورت خودکار و دینامیک به روز‌رسانی شود تا برای اکوسیستم‌های پیشرفته و با پیچیدگی بالا آماده باشند. سیستم‌های اتوماتیکی سریع و هوشمند هستند که توانایی به روز شدن و برآورده کردن نیاز‌ها و شرایط جدید را دارند و همچنین می‌توانند بدون دخالت و مدیریت انسان در برابر تهدید‌های امنیتی نیز واکنش مناسبی نشان دهند.

Generative AL

Generative AI یا هوش مصنوعی مولد با بررسی و آنالیز مصنوعات داده، کشف‌های جدید و نوآورانه‌ای را به وجود می‌آورد که شبیه داده‌های اولیه هستند اما دقیقاً آن‌ها را تکرار نمی‌کند. Generative AI که دوازدهمین ترند نودار گارتنر است، توانسته است به تولید محتوای خلاقانه ویدیویی و متنی کمک کند و همچنین با تسریع چرخه R&D به حوزه‌های مختلف از پزشکی تا تولید محصول خدمات می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست