تاثیر اینترنت اشیا بر صنعت تولید (انقلاب صنعتی 4)

تاثیر اینترنت اشیا

استفاده از اینترنت اشیا (IoT) در بخش تولید کارخانه‌ای تحولی عظیم در این صنعت ایجاد کرده است. از اتوماسیون صنعتی با استفاده از ربات‌ها و کوبات‌ها (Cobots، همکاری انسان و ربات)، تا پیش‌بینی خرابی تجهیزات و ردیابی محصولات در انبارها، تاثیر ینترنت اشیا در آینده تولید و توسعه صنعت غیر قابل چشم‌پوشی است. با بهره‌گیری از دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (Internet of Things)، محاسبات گوشه‌ای Edge Computing  و شبکه‌های با عملکرد سریع‌تر، تولیدکنندگان می‌توانند فرآیند تولید را ساده‌تر کنند، هزینه‌ها را کاهش دهند و بازده تولید را افزایش دهند تا زمینه‌ای برای انقلاب صنعتی 4  (Industry 4.0) فراهم شود.

تاثیر اینترنت اشیا بر صنعت تولید (انقلاب صنعتی 4 )

ربات‌های صنعتی دیگر مستقلانه عمل نمی‌کنند؛ اکنون این ربات‌ها از طریق شبکه اینترنت اشیا به یکدیگر متصل شده‌اند تا داده‌ها را با یکدیگر یا با مسثولان به اشتراک بگذارند و به صورت خودکار عملیات خود را انجام دهند.

انقلاب صنعتی 4نقش کلیدی اینترنت اشیا در تولید

بهبود کارایی و بازده تولید: ربات‌های صنعتی مبتنی بر اینترنت اشیا عملکرد بسیار بهتری در یک کارخانه دارند زیرا می‌توانند اطلاعات را به صورت لحظه‌ای با یکدیگر به اشتراک بگذارند و کارها را بهتر پیش ببرند.

نگهداری پیش‌بینی‌شده (Predictive Maintenance): قابلیت پیشبینی خرابی توسط فناوری اینترنت اشیا می‌تواند تا 70 درصد، از خرابی‌ها و مشکلات تجهیزات جلوگیری کرده و هزینه تعمیرات را تا 25 درصد کاهش دهد

پایداری انرژی: با نظارت مصرف انرژی از طریق پلتفرم‌های نظارتی مانند نرم افزار پایش محیط سپهر، می‌توان تا 40 درصد در مصرف بالای انرژی صرفه جویی کرد.

زنجیره تامین: 78 درصد از پیشروان در زمینه زنجیره تأمین که به دنبال بهبود تولید، زمان تحویل و کارایی در انجام عملیات هستند، از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند.

مزایای اینترنت اشیا در صنعت تولید

استفاده از اینترنت اشیا در صنعت تولید مزایای زیادی از جمله بهبود بازده عملیاتی، کاهش هزینه‌ها و افزایش ایمنی را به همراه دارد.

افزایش بهره‌وری عملیاتی
دستگاه‌ها و حسگرهای مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT)
با جمع‌آوری داده‌ها از تجهیزات، ربات‌ها و شرایط محیطی، قادر به شناسایی وضعیت‌های مشکوک هستند و به کاهش خطاهای انسانی و آسیب‌های احتمالی کمک می‌کنند. این داده‌ها همچنین به مسئولان کارخانه امکان می‌دهند تا تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌تری انجام دهند و فرآیند تولید را بهینه‌سازی کنند.

جلوگیری از توقف های ناگهانی

توقف‌های ناگهانی در بخش تولید، یکی از عوامل هزینه‌بر برای تولیدکنندگان است، به‌طوری که حدود 80 درصد از شرکت‌ها با این مشکل مواجه‌اند. اینترنت اشیا (Internet of things) با قابلیت نگهداری پیش‌بینی‌کننده (Predictive Maintenance) ،از طریق حسگرهای پیشرفته مانند دما و رطوبت، کیفیت هوا و ولتاژ مشکلات احتمالی را پیش از وقوع خرابی‌های پرهزینه شناسایی می‌کند و از با ارسال هشدار، از توقف‌های ناگهانی جلوگیری می‌کند.

تاثیر اینترنت اشیابهبود کیفیت محصولات
تولیدکنندگان با استفاده از اینترنت اشیا و ابزارهایی مانند دوربین‌ها، حسگرها و هوش مصنوعی (AI)، می‌توانند کیفیت محصولات را در لحظه نظارت کرده و نقص‌های احتمالی را اصلاح کنند. این تکنولوژی می‌تواند انحرافات تولید را تا 65 درصد کاهش دهد.

افزایش ایمنی در محل کار
استفاده از اینترنت اشیا و خودکارسازی فرآیندها، ایمنی و اطمینان خاطر در محل کار را بهبود می‌بخشد. عینک‌ها و جلیغه‌های هوشمند به کارگران کمک می‌کنند تا وضعیت بدنی مناسب و نکات ایمنی را رعایت کنند تا از رفتارهای خطرناک جلوگیری شود.

کاهش هزینه‌ها
اینترنت اشیا با خودکارسازی وظایف تکراری و استفاده از نیروی کار برای فعالیت‌های با ارزش‌تر، نیاز کارخانه ها را به نیروی کاری که اعمال تکراری انجام دهد را کاهش میدهد. همچنین، نگهداری پیش‌بینی‌کننده باعث کاهش نیازهای خدماتی غیرضروری و هزینه‌های تعمیرات می‌شود.

مقیاس پذیری

سیستم‌های خودکار IoT مقیاس‌پذیر هستند و به تولیدکنندگان اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به افزایش یا کاهش نیروی کار، به سرعت با تغییرات نیازهای تولید سازگار شوند.

کاربرد و تاثیر اینترنت اشیا در تولید

در مواجهه با چالش‌هایی مانند اختلالات زنجیره تأمین، کمبود نیروی کار و افزایش تورم، اینترنت اشیا از طریق اتوماسیون، نگهداری پیش‌بینی‌کننده و بهینه‌سازی زنجیره تأمین، راهکارهای موثری ارائه می‌دهد.

  1. اتوماسیون کارخانه
    حسگرهای IoT و دستگاه‌های هوشمند فرآیندهای تولید، بسته‌بندی و کنترل کیفیت را خودکار می‌کنند. همچنین، استفاده از فناوری “دوقلوی دیجیتال” به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که ماشین‌آلات و فرآیندها را شبیه‌سازی و قبل از پیاده‌سازی واقعی بهینه‌سازی کنند، این فناوری به‌سرعت در حال کسب محبوبیت است.
  2. مدیریت زنجیره تأمین
    اینترنت اشیا قابلیت ردیابی لحظه‌ای محصولات و سطح موجودی را فراهم می‌کند، به‌گونه‌ای که تولیدکنندگان بتوانند مدیریت بهتری بر موجودی داشته و کمبود قطعات را به حداقل برسانند.
  3. نظارت از راه دور
    حسگرهای IoT ، اطلاعات لحظه‌ای از دستگاه‌ها و تجهیزات موجود در شبکه جمع آوری می‌کنند، به طوری که امکان نظارت و مدیریت از راه دور را با استفاده از پلتفورم‌های مخصوص مانند نرم افزار پایش محیط سپهر به راحتی فراهم می‌شود. این قابلیت به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا در صورت بروز مشکلات، سریع‌تر واکنش نشان دهند و اقدامات اصلاحی لازم را به موقع انجام دهند، که به بهبود کارایی و کاهش زمان خرابی کمک می‌کند.
نتیجه‌‌گیری

اینترنت اشیا (IoT) در صنعت تولید، نقش کلیدی در انقلاب صنعتی 4 دارد و به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که بهره‌وری، کارایی و نوآوری را افزایش دهند. با پیچیده‌تر شدن دستگاه‌ها و سیستم‌های IoT ، تولیدکنندگان می‌توانند به داده‌های لحظه‌ای دسترسی پیدا کنند، فرآیندها را خودکار کنند و نگهداری پیش‌بینی‌شده را در زنجیره تأمین پیاده‌سازی کنند شما می‌توانید با مشاهده محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا سپهر محل‌کار، انبار و خط تولید خود را هوشمند کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

*

code

فهرست